Speltakken

Het Scoutingspel is gebaseerd op de spelvisie SCOUTS en het spelaanbod is uitgewerkt in acht activiteitengebieden, steeds passend bij het niveau en de leeftijd van de kinderen. Op die manier groeien ze in hun persoonlijke ontwikkeling. Binnen elk activiteitengebied zijn er voor alle speltakken leuke, leerzame en uitdagende activiteiten te bedenken in een doorlopende lijn van bevers tot en met roverscouts. Dit wordt ook wel de progressiematrix genoemd.

Binnen een Scoutinggroep zijn er verschillende speltakken waarin kinderen uit één leeftijdsgroep hun spel spelen: beverswelpenscoutsexplorers en roverscouts. Op de verschillende speltakpagina’s vind je informatie over de specifieke speltak.

Meiden en jongens

Er is steeds meer aandacht voor meisjes in Scouting en het gemengd of juist ongemengd draaien van speltakken, om zo beter aansluiting te vinden tussen het geboden programma en de verwachtingen van scouts.

Niet-formeel leren

Door de stimulerende omgeving en uitdagende activiteiten leren kinderen en jongeren bij Scouting heel veel, zonder dat ze dit zelf zo ervaren, want plezier en gezelligheid staan centraal. De niet-formele manier van lerenbij Scouting zit tussen formeel (op school, met vastgestelde doelen en eisen) en informeel (spontaan, in het dagelijks leven) leren in.